nl en

Aziatische kunst, Jaargang 47, Nr. 3, november 2017

Deze herfst en winter wordt de bezoeker van het Aziatisch

Paviljoen aangenaam verrast door vier wisseltentoonstellingen

die te zien zijn tot 27 mei 2018. In de grote vitrine op de

benedenverdieping hangen de Zuidoost-Aziatische textielen die

onlangs zijn verworven door de VVAK. Speciaal voor Aziatische

Kunst beschreef Jan Dees zeven doeken die ooit behoorden tot de

collectie Dees en Van der Star. Een tweede wisselopstelling betreft

schilderingen met het ‘gezicht op Kanton’ in het themakabinet.

In de lange Chinese vitrine vinden we monochromen uit China.

Als vierde wissel is een kamerscherm uit Korea te zien.

Wij hebben tegenwoordig ‘onze’ man in Parijs. Geert-Jan Janse,

lid van Ikigai, zal met regelmaat over Aziatische Kunst in Parijs

berichten. Marije Jansen, ‘onze’ vrouw in Tokio, schrijft naar

aanleiding van de opening van de nieuwe brug tussen de stad

Nagasaki en het (voormalig) eiland Deshima over Nagasaki-e,

prenten waarop de ‘vreemde’ Hollanders werden afgebeeld.

 

3 In Memoriam erelid Jan Fontein – Marijke J. Klokke

7 Southeast Asian Textiles – William A. Southworth

8 Wisseling in het Paviljoen: Indische doeken – Jan Dees 

33 Wisseling in het Paviljoen: Kanton in woord en beeld –

Jan van Campen

37 Wisseling in het Paviljoen: A Coat of Colour –

Ching-Ling Wang

41 Wisseling in het Paviljoen: Koreaans kamerscherm –

Menno Fitski

45 Sackineren op Deshima – Marije Jansen

51 Nieuwe presentatie Chinese lakmeubelen in hôtel

d’Heidelbach, Parijs – Geert-Jan Janse

55 Boekbespreking: Mansions of Chettinad – Anna A. Ślączka

58 Corrigendum